The Origin and Development of the Rudiments of Speech in Babies during First Weeks And Months of Their Life (0-12)
Abstract
The research project is presented that marks out the origin of the meaningful word in babies from the moment of their birth. The reactions of babies were viewed as the elements of their adaptive behavior. The database of the systematic video and audio recordings of behavior of the 5 babies from 0 to 12 months was formed, i.e. in the period that precedes the emergence of the child words – in a so-called “preverbal” period. A special method of analysis of the recordings was developed: 3 types of voice manifestations and 4 types of cognitive-active reactions were distinguished, as well as some other manifestations. In the process of observation the structure of reactions showed up, which includes at least 2 subsystems – vocal and cognitive-active. The diagrams, presented in the article, show the difference in the directions of development of the vocal and semantic subsystems. The author schematically showed the history of emergence of each of them. The early origins of the child speech are connected with the formation of this whole system, while its development starts from the birth of the baby. The author developed the theoretic conception of the origins and development of semantic (subjective) component of baby speech in the first months of life, emergence of rudimentary forms of meaningfulness, and showed the role of operant conditioning in production of first child words.
Downloads
References
2. Бейтс, Э. (1984). Интенции, конвенции и символы. В кн. Психолингвистика (с. 50-103). М.: Прогресс.
3. Белова, С. С. (2005). Интенциональные явления на раннем этапе развития речи. В кн. Н. В. Уфимцева, Т. Н. Ушакова (ред.), Язык. Сознание. Культура. Сборник статей(с. 99-109). М./Калуга: Эйдос.
4. Белова, С. С. (2008). Возникновение интенций в раннем возрасте и их соотношение с речевым развитием. В кн.: Т. Н. Ушакова (ред.), Речь ребенка: проблемы и решения. Коллективная монография (с. 147-168). М.: Изд-во «Институт психологии РАН».
5. Белова, С. С., Носуленко, В. Н., Ушакова, Т. Н. (2016). Использование видеонаблюдения для выявления скрытых процессов предречевого развития младенца. Экспериментальная психология, 9(2), 66-81.
6. Валуева, Е. А., Ушаков, Д. В. (2015). Сигнальная модель инсайта: от исторических предпосылок к эмпирическим предсказаниям. В кн. А. Д. Журавлева, Д. В. Ушаков, М. А. Холодная (ред.), Современные исследования интеллекта и творчества(с. 15-48). М.: Изд-во «Институт психологии РАН».
7. Ляксо, Е. Е. (2010). Развитие речи. От первых звуков до сложных фраз. СПб.: Речь.
8. Сергиенко, Е. (2006). Раннее когнитивное развитие. М.: Изд-во «Институт психологии РАН».
9. Серков, А. Н., Бережной, Д. С.(2016).Эволюционный подход к проблеме возникновения психики. В кн. Седьмая международная конференция по когнитивной науке. 20.06-24.06, Светлогорск, Россия(с. 537).
10. Смит, Л. (2000). Обладают ли младенцы врожденными структурами знания? Другая сторона вопроса. Иностранная психология, 12, 35-49.
11. Соколов, Е. Н. (2004). Нейроны сознания. Психология. Журнал Высшей школы экономики, 1(2), 3-15.
12. Соловьев, В. Д. (1988). Понимание речи ребенком в сенсомоторном периоде развития. В кн. Т.Н.Ушакова (ред.), Теоретические и прикладные исследования психологии речи (с. 141-156). М.: Институт психологии АН СССР.
13. Томаселло, М. (2011). Истоки человеческого общения. М.: Языки славянских культур.
14. Ушакова, Т. Н. (2011). Рождение слова: Проблемы психологии речи и психолингвистики. М.: Изд-во «Институт психологии РАН».
15. Ушакова, Т. Н. (2015). Как возможно осмысленное слово у годовалого ребенка. Вопросы психологии, 1, 26-38.
16. Ушакова, Т. Н., Белова, С. С. (2015). Истоки психолингвистического развития младенца первого года жизни. Вопросы психолингвистики, 4, 182-195.
17. Чалмерс, Д. (2013). Сознающий ум: в поисках фундаментальной теории. М.: УРСС.